Dit is waarom je 's morgens als eerste water moet drinken

morgens Wasser trinken

Dat is waarom je 's morgens als eerste water moet drinken.

Ons lichaam bestaat voor een groot deel uit water, dus voldoende vochtinname is noodzakelijk voor veel belangrijke lichaamsfuncties. Het lichaam verliest dagelijks 2 tot 3 liter vocht, waarvan 0,5 tot 2 liter 's nachts door uitademen of zweten. Daarom moet u uw waterinname regelmatig op peil houden, vooral 's morgens wanneer we vaak uitgedroogd zijn. Waterverbruik is dus in principe heel gezond. In dit artikel vertellen wij u waarom en hoe u kunt profiteren van het drinken van een groot glas water zodra u wakker wordt.

Regelmatig water drinken bevordert de gezondheid.

Meer dan tweederde van je lichaam bestaat uit water. Zonder een regelmatige aanvoer van water kan uw lichaam niet goed functioneren. Afhankelijk van uw lichaamsgewicht, activiteit of buitentemperatuur, moet u 1,5 tot 2,5 liter water per dag drinken. Dit zijn mogelijke gevolgen van een tekort aan vocht:

Migraine

Vermoeidheid

Obesitas

Spijsverteringsproblemen

Zwakte van blaas/nieren

slechte huid

Artritis

aambeien

Door uw lichaam goed gehydrateerd te houden, kunt u verschillende ziekten voorkomen en actief een goede gezondheid bevorderen.

Hoe kan ik zien of ik uitgedroogd ben?

De beste manier om te weten of je uitgedroogd bent, is je dorstig te voelen. Andere tekenen zijn een droge huid en slijmvliezen en geconcentreerde, donkergele urine. Dit betekent echter ook dat dorst een teken is dat de uitdroging al is ingetreden. Daarom moet u ervoor zorgen dat u regelmatig genoeg drinkt voordat u dorst krijgt.

Afhankelijk van de mate van uitdroging, kunt u verschillende symptomen ervaren. Matige uitdroging is te herkennen aan ingevallen ogen en een bonzend hart. U zult ook merken dat u veel minder vaak naar het toilet hoeft.

Andere tekenen van gevorderde uitdroging zijn lage bloeddruk, slechte bloedcirculatie en verlies van bewustzijn.

Begin de dag met een glas water

Om uitdroging te voorkomen, drinkt u een grote hoeveelheid water op een lege maag wanneer u wakker wordt. Dit zal ervoor zorgen dat u het vocht dat u tijdens de nacht hebt verloren, weer aanvult.

Redenen om 's morgens water te drinken

Het drinken van een groot glas water onmiddellijk na het ontwaken heeft vele positieve effecten op uw gezondheid. Zoek nu uit wat deze voordelen zijn.

Afvoer van gifstoffen uit het lichaam

Terwijl je slaapt, gaat je lichaam door een soort reinigingsproces. De gifstoffen die tijdens deze reiniging worden afgebroken, moeten uit het lichaam worden gespoeld. Deze eliminatie wordt optimaal ondersteund door de inname van water 's morgens.

Het metabolisme stimuleren

Een voorwaarde voor een goed functionerende stofwisseling is dat de cellen in ons lichaam voldoende vocht ontvangen.

Als u uw dag begint met het drinken van een grote hoeveelheid water, genereert uw lichaam warmte door het water te behandelen en op te warmen tot lichaamstemperatuur. Dit stimuleert je stofwisseling, je concentratievermogen, je energieniveau en je spijsvertering.

Ondersteuning van gewichtsverlies

Een voordeel van water drinken op een lege maag is dat het hongergevoel wordt onderdrukt. Water vult de maag en verzadigt. Bij het zojuist genoemde opwarmingsproces verbrandt uw lichaam ook calorieën. Water drinken na het wakker worden kan u dus helpen om op een natuurlijke manier uw gewenste gewicht te bereiken.

Versterk uw immuunsysteem

Het drinken van water zorgt zowel voor de afvoer van gifstoffen als voor het vlotte transport van zuurstof naar de lichaamscellen. Het reinigt ook het lymfestelsel.

Na het drinken van water zult u zich fitter voelen en klaar om de dag vol energie te beginnen.

Vermindert brandend maagzuur en maagproblemen

In liggende houding, bijvoorbeeld tijdens de slaap, kan maaginhoud in de slokdarm terechtkomen, wat brandend maagzuur tot gevolg kan hebben. Water spoelt de restjes terug in de maag.

In de maag zelf, wordt het maagzuur verdund met behulp van het water. De daaropvolgende consumptie van voedsel zal dus minder snel maagproblemen veroorzaken.

Verbetering van de huid

Het is niet alleen dat de huid verbetert door het elimineren van toxines. Waterinname verhoogt ook de bloedtoevoer naar de huid, waardoor deze een rozige gloed krijgt. Gebrek aan vocht daarentegen veroorzaakt vlekken en de vorming van rimpels.

Voorkomen van blaasgruis en nierstenen

Een preventieve maatregel tegen een blaasontsteking is het lichaam van voldoende vocht te voorzien. Bacteriën kunnen zich minder gemakkelijk ophopen in de blaas omdat de blaas regelmatig wordt gespoeld en gereinigd.

Met water verdunde urine vermindert ook de kans op (minerale) afzettingen in de nieren, wat nierstenen kan voorkomen.

Bevordert een gezonde haargroei

Mooi, gezond haar is het resultaat van regelmatige hydratatie, aangezien het drinken van een grote hoeveelheid water de enige manier is om de voeding van het haar te verzekeren.

Verminder rugpijn

U kunt rugpijn voorkomen door voldoende water te drinken. Uw tussenwervelschijven, de buffers tussen uw wervels, bestaan voor 90% uit water. Waterinname bevordert een optimale schijffunctie en vermindert het risico op rugpijn.

Hoe maak je van water drinken in de ochtend een gewoonte

De beste manier om water drinken in je dagelijkse routine te integreren is jezelf ervan bewust te maken dat je iets goeds doet voor jezelf en je lichaam.

Idealiter zet u 's avonds een flesje water naast uw bed of in uw gezichtsveld, zodat u het niet vergeet te drinken. Neem je tijd en geniet van het water drinken. Laat het je kleine ritueel worden. U kunt het zich gemakkelijk maken en in alle rust en met kleine slokjes drinken. Als u geen fan bent van zuiver water, liever een beetje smaak hebt en uw lichaam met meer mineralen wilt ondersteunen, zijn onze heydrate elektrolyten uw perfecte start van de dag, want ze smaken verfrissend fruitig, voorzien uw lichaam van belangrijke elektrolyten naast zuivere vruchtenpoeders en leiden zo tot een snelle en efficiënte hydratatie van het lichaam.

De hoeveelheid water moet ongeveer 250-500 ml zijn. Neem 30-45 minuten voor uw eerste maaltijd, zodat het water een positief effect op uw lichaam kan hebben.

Welk water is het beste?

Niet alle water lest je dorst en heeft een positief effect op je gezondheid. Hier kunt u meer te weten komen over het soort water en waar u rekening mee moet houden. In het algemeen is het aan te bevelen water van hoge kwaliteit te drinken.

Kraanwater of flessenwater?

Als leidingwater lange tijd in de leidingen blijft zitten, kan het verschillende verontreinigende stoffen bevatten. Als u kraanwater wilt drinken, moet u 's morgens ongeveer een liter water uit de kraan laten lopen om fris en schoon water te krijgen. Het is raadzaam het water op te vangen en in het huishouden te gebruiken.

Het water mag niet te lang staan voor het wordt geconsumeerd. Dit geldt zowel voor water in reeds geopende flessen als voor water in glazen.

Stilstaand water of koolzuurhoudend water?

Uit een onderzoek aan de Birzeit Universiteit is gebleken dat het drinken van stilstaand water helpt bij het afvallen. Koolzuurhoudend water leidde tot een verhoogde voedselinname bij de ratten die in de studie werden geobserveerd.

Warm of koud?

Voor veel mensen is het gemakkelijker om een grote hoeveelheid lauw water te drinken dan koud water. Warm water kan verkoudheid bestrijden en pijn verlichten.

https://www.blueprints.de/gesundheit/wasser-trinken-am-morgen.html https://www.eatclever.de/gesund/ernaehrung/wasser-am-morgen/ https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/14671205/ https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1871403X17300066 https://www.fitforfun.de/news/abnehmen-fuenf-gruende-morgens-als-erstes-ein-glas-wasser-zu-trinken-355929.html https://www.schweizer-illustrierte.ch/style/beauty/das-passiert-wenn-man-taeglich-warmes-wasser-trinkt https://www.netdoktor.de/symptome/dehydration/ https://www.gesundheit.de/ernaehrung/richtig-trinken/trinken-und-gesundheit/dehydration